"Szabadság, egyenlőség, testvériség"
„Krisztusban
tehát nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem szabad, nincs férfi, sem nő,
mert ti mindnyájan egyek vagytok Krisztus Jézusban.”
Pál levele a Galátiai gyülekezeteknek 3:28
"Szabadság, egyenlőség, testvériség."
Hány és hány próbálkozás
volt már a történelemben, amikor ezeket a nemes eszméket a gyakorlatba akarták
ültetni. Valahol azonban mindig homok került a fogaskerekek közé. A nagy
francia forradalom ideje alatt például – ahonnan ezek a jelszavak is származnak
– támogatták ugyan a törvény előtti egyenlőséget, ugyanakkor elutasították azt az indítványt, hogy ez a
fekete bőrű rabszolgákra is érvényes legyen. A 20. század történelme azt is
bebizonyította, hogy ezek az eszmék nem valósulhatnak meg egyszerre. Ha
szabadok vagyunk, mint a kapitalista nyugat, akkor a lehetőségek (tőke,
tehetség, szerencse) törvényszerűen egyenlőtlenségekhez vezetnek. Ha egyenlők
vagyunk, mint a szocialista keleti országok polgárai, akkor automatikusan csorbul
a szabadságunk. Nincs olyan politikai rendszer, amely ki tudná egyenlíteni az
emberi különbözőségeket olyan formán, hogy tiszteletben tartsa a polgárok
szabad döntési jogait.
Valami alapvető dolog hiányzik.
Amikor
Pál arról beszél, hogy szabadság van, hisz nincs többé szolga, mikor a nő és
férfi egyenlőségét feszegeti, amikor a népek közötti testvériséget
hangsúlyozza, akkor ezt csak Krisztus Jézusban látja megvalósíthatónak. Mit is
jelent ez az apostol gondolatvilágában?
Minden
emberben egyformán van valami rossz, valami ősi önzés, melyet soha senkinek nem
sikerült kikerülnie. Pál ezt a génjeinkbe égetett hajlamot bűnnek nevezi. Nincs
tehát különbség, mindenki vétkezett és híjával van a bűntelen jellemnek. Éppen
ezért szorul rá minden ember Krisztus megváltására. Aki elfogadja, hogy Jézus
őmiatta, az ő bűneiért halt meg, annak Isten örök életet ad.
Csak
ha tisztában vagyok vele, hogy honnan jöttem (bűnös állapotból) és hogy hova
helyezett engem Isten (szabadság állapotába), tudom testvérnek nevezni azt, aki
kulturálisan, szociálisan, vagy a nem tekintetében különbözik tőlem. Csak akkor
fogok tudni mindenkivel egyenlő módon bánni, ha belátom, mindenki bűnös (még
talán én is), és mindenki ugyan úgy Krisztus megváltására szorul. Ezt jelenti
Isten országát megvalósítani a szívemben.